Arkiv

18. feb. 2024

"Børnevenlig Tomatsuppe" - med god proteinkvalitet

Denne suppe lavede jeg på mit nuværende arbejde for 113 børn og 20 voksne. En af pædagogerne var så vild med den at jeg blev spurgt om opskriften. Dette fik mig til at tænke på min gamle madblog så her er jeg igen efter en pause på 5 år.... Wow 5 år vildt ikke ? Hvor tiden dog flyver. 

I mellemtiden af de 5 år har jeg fået mig en videregående uddannelse som jeg blev færdig med i sommers. Jeg kan nu kalde mig profession bachelor i ernæring og sundhed med linjen fødevarer og ledelse. 

Men tilbage til den lækre suppe som I ikke skal snydes for. Suppen får en helt fænomenal blød og cremet konsistens med kombinationen af linser og ris. 

Udover konsistens giver kombinationen af linser og ris en god proteinkvalitet da man ved at kombinere de to fødevarer giver retten alle de 9 essentielle aminosyre som kroppen ikke selv kan danne men skal havde via indtagelse af mad. Det forholder sig nemlig sådan at linser indeholder lysin (essentiel aminosyre) men ikke methionin (essentiel aminosyre) som ris har og omvendt mangler risen lysin som linserne har. 

Udover suppen serverede jeg også flute til som via kornene også indeholder den essentielle aminosyre methionin -


Tomatsuppe med røde linser og ris

Til 4 pers.

-          2 dåser hakkede tomater

-          1 spsk. Tomat pure

-          1 dl ris

-          1 dl røde linser

-          1 tsk orgegano

-          1 tsk salt

-          ½ dl Oliven olie

-          1 løg

-          1 fed hvidløg

-          ½ dl Fløde

Ris og røde linser sættes over og koge i hver deres gryde efter anvisning fra pakken. Man ville sagtens kunne bruge ris og linser fra dagen før til denne opskrift.

Løg og hvidløg svitses af i en gryde med olivenolie og de hakkede tomater kommes i gryden. Skyld dåserne med vand og kom vandet fra dåserne ned i gryden. Tilsæt derefter tomatpure og oregano samt salt. Lad suppen simre i en ½ til 1 hel time på komfuret under låg ved lav temperatur.

Suppen samles ved at man efter at have simret suppen hælder 1 dl kogt ris samt 1 dl kogte røde linser ned i gryden med tomater og blender. Hvis suppen føles for tyk kommes der vand i – er suppen for tynd kommes der mere ris eller røde linser i.

Smag suppen til med fløde og evt. lidt grøntsagsbouillon og olivenolie.


Glæder mig til høre hvad i synes om opskriften og om nogen får prøvet den af selv 😋

Ingen kommentarer:

Send en kommentar