Arkiv

8. mar. 2024

Vegansk mayonnaise på kikærtevand (Aquafaba) do's and dont's

Jeg har som sikkert mange andre, prøvet at lave vegansk mayonnaise på kikærtevand - det som ligger inde i dåsen med kikærter. Har dog aldrig kunne formode og gøre den cremet og fik altid en sjasket tynd masse ud af det... øv 😒...

Så fandt jeg ud af ved selv at bruge en af mine 5 sanser = synssansen. Efter mange gange at have kogt bælgfrugter og at have brugt kogevandet efter det var kølet ned til fond i forskellige retter opdagede jeg med mine egne øjne at denne kogelage tyknede ved at have den ved køleskabstemperatur 5+ grader. 

Derefter prøvede jeg så at genbruge vandet fra kikærterne og huskede at tage den i køleskabet og det gjorde at jeg nemt kunne lave vegansk mayonnaise 😀.... 

Jeg har ikke på nuværende tidspunkt set en opskrift på vegansk mayonnaise hvor der ordentlig bliver forklaret hvor vigtigt det er at man bruger kold kikærtevand så derfor føler jeg at jeg måtte give en opskrift på dette til jer....

I kan i de følgende to opskrifter se på billeder hvad jeg snakker om hahahah 😅 - 



Første opskrift (med kikærtevand lige fra dåsen)

2 dl neutral olie (solsikke-, majs-, vindruekerne- eller raffineret rapsolie)

1/2 dl kikærtevand (kikærtevandet fra en dåse kikærter)

1 tsk eddike

1 tsk Dijon sennep

1 knivspids salt


- kom alle ingredienser i et aflang glas og blend med en stavblender til en samlet masse 

(se mit fejl forsøg på denne opskrift nedenfor)






Anden opskrift (med kikærtevand lagt i køleskabet som har har en temperatur på maks 5+ grader) 

2 dl neutral olie (solsikke-, majs-, vindruekerne- eller raffineret rapsolie)

1/2 dl KOLD kikærtevand (KOLD kikærtevand fra en dåse kikærter)

1 tsk æble eddike

1 tsk Dijon sennep

1 knivspids salt


- Læg dåsen med kikærter som den er i køleskabet i 24 timer

- Si kikærtevandet fra og mål op til opskriften (du kan fryse resten - til en anden god gang du gerne vil lave vegansk mayonnaise 😉)

- kom alle ingredienser i et aflang glas og blend med en stavblender til en samlet masse 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar