Arkiv

18. feb. 2017

Ost og vin sammensætning

Igår havde mig og min veninde en frokost date. Jeg tog over til hende og var der cirka ved 14 tiden og så stod den ellers på ost og vin.


Ostebordet bestod af Tomme de Savoie, Prima Donna og en blød frisk gedeost fra Tebstrup.

Derudover havde jeg medbragt tre økologiske vine fra California under mærket Bonterra og en biodynamisk vin fra Rhône-dalen.

Da vi havde fået anrettet det hele og taget billeder af det gik vi stille og roligt i krig ;)

Vi startede med Tomme de Savoie osten som jeg havde læst skulle passe godt med vin fra Rhône-dalen. Så vi spiste den til La Cabotte Colline 2015 som var et helt perfekt match hvis du spørger mig.

Jeg er ikke sommelier bare smage nørd og jeg synes de to passede vildt godt sammen fordi ingen af dem overdøvede hinanden. Men gik hånd i hånd med deres smage.

Næste ost vi smagte var en rød Prima Donna denne ost havde jeg taget to forskellige vine med til. En Cabernet Sauvignon og en Zinfandel begge fra Bonterra. 
Vinderen af bedste match blev helt klar Zinfandel. Det var som om denne krydrede let søde vin fik Prima Donna ostens nøde sødme til at trække ud så det på en måde blev en længere og dybere smagsoplevelse.

Til den cremede syrlige gedeost fra Tebstrup havde jeg taget en Viognier fra Bonterra med. Som gav et godt spark til den ellers meget cremede fyldige smag i osten. Dette gjorde den ved dens let syrlige søde smag af fersken, abrikos og citrus nuancer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar