Arkiv

3. feb. 2017

02.02.2017 Hel Roche Baron med tomatsovs & svampe

Igår på arbejdet fik jeg endelig tid til at lave demo.

Havde forberedt mig og lavet opskrift og billed til demonstrationen en uge før, så jeg kunne gå i gang med det samme hvis der blev tid til det, og det gjorde der heldigvis 👍

Jeg vil først beskrive og fortælle om denne helt fantastiske ost.


  • Osten er en Baron fra central Frankrig.
  • Han er lavet af pasteuriseret komælk og indeholder osteløbe, så han er hverken veganer eller vegetar. 
  • Han er en livsnyder med en høj fedtprocent på 30 %.
  • Han er blød og cremet i sin struktur
  • Han dufter kraftigt
  • Han smager af svampe og smør
  • Han er blå og kommer fra den samme kultur som sin tipoldefar Roquefort


Du får her et step by step hvordan jeg kom frem til retten -

Først skar jeg det øverste af osten af


Så lagde jeg den i en skål så den ikke smeltede helt flad


Så lod jeg osten hvile og gik i gang med at ordne svampene, hvidløg & løg.


Svampene stegte jeg i olivenolie med løg/hvidløg & timian og rosmarin.


Da svampene var stegt tørre tilsatte jeg rødvin og lod vinen reducere ind i svampene 



Derefter kom jeg hakkede tomater over svampene og lod den stå og koge ind.



Så gav jeg Baronen 4-5 min i min mikroovn (det er vigtigt her at tjekke den løbenede da det går stærkt. Åben derfor døren nogle gange mens den køre og tjek op på den. Den skal være blød men ikke helt smeltet).


Baronen (osten) serverede jeg med den indkogte tomat svampe sovs (Tomat saucen må godt være i den tykke ende ellers flyder den hurtigt ud). 


Opskiften fik jeg scannet ind efter at have kopieret den (Ja bare kald mig en fattigrøv har ikke lige fået taget mig sammen til at købe photoshop så det må blive den billige udgave for nu hahaha)

Er nok heller ikke den skarpeste til de programmer men jeg plejer bare at prøve mig frem hehe, nå nok om det, her kommer opskriften -


Til demoen serveret jeg en Nord Italiensk vin som hedder Giordano Devoto 2016. Jeg valgte netop den vin da jeg læste at den var god til svampe, og derfor perfekt til denne ret både i tomatsaucen og til osten alene. 

Ud over den vin passer Baronen også virkelig godt til søde let tørre vine såsom Landgraf Kabinett Riesling 2015 som her med brød til -


Og så lige for at slutte af med manér for i også 2 andre tip på hvad i også kan bruge Baronen til 💪

På Pizza med skinke, friske figener og rucola, mums 🍕🍷



Som ostesovs i en svampe lasagne 😲👏






Ingen kommentarer:

Send en kommentar