Arkiv

9. sep. 2014

Kursus med Landbrug og Fødevarer: Økologisk kød på menuen

Sidste tirsdag havde jeg meldt mig til et kursus som gik ud på at man skulle bruge mere økologisk kød i storkøkkener. 

Så tænker i nok hvad laver en madblogger der i blandt fagfolk. Til det har jeg bare at sige at jeg fandt det yderst interessant og lærrigt. 

Vi startede med et oplæg om økologi med Rasmus Bay Arnbjerg.

- Det gik ud på hvad man egentlig får for pengene når man vælger økologi 

De økologiske principper
  • Økologi princip - Naturens kredsløb
  • Forsigtighed princip - Inge GMO i økologi
  • Retfærdighed princip - Dyre velfærd
  • Sundhed princip - Sund jord og dyr 
Økologi rent økonomisk 
  • Højere pris? - Forskel i udbytte - Forskel i omkostninger og produktionsmetoder - Forskel i kvalitet ? - "Tilberedning metoder"

Derefter blev der snakkede om den nyeste viden inden for stegemetoder med Grethe Andersen.

- Heraf kom Grethe med begreber som sous vide (langsomstegning) og holdetid (Holdetiden, den tid emnet skal holdes på kernetemperaturen for, at det er fødevarehygiejnisk forsvarligt at servere)

Efter en lille pause gik vi så i køkkenet og parterede en halv gris der var købt ind til lejligheden. 


Vi fik næsten alle lov til at føre saven eller kniven. Der var virkelig en stor oplevelse for mig. Elsker begrebet fra jord til bord så det med at stå og se hvordan alle de kødstykker man ser i køddisken i supermarkederne kommer fra var så lærerigt. 

Efter vi vi havde parteret grisen skulle vi lave mad af de stykker vi havde fået ud af det.


For mit vedkommende tog jeg først grise tæerne og kogte dem med allehånde, sennepsfrø, salt og peber. Derefter begyndte jeg på grisehovedet og gik stille og roligt i gang med at fjerne huden så jeg kunne komme ind til svinekæben og skære den fra. 

Svinekæben var svær at skære ud, mere end jeg havde regnet med. Den sad godt fast på skelettet og det var svært at se og mærke hvor kæben begyndte. Svinekæber er jo meget muskuleret kød så kødet var også svær at skære i.  

Derefter lavede jeg flæskesvær af huden fra hovedet. 

Så for mig var kurset mest for at blive klogere på udskæringer og ikke at mestre en perfekt ret.

Efter vores tid i køkkenet var det tid til at spise lidt af vore kreationer -


Så blev det tid til det sidste oplæg med Grethe Andersen

- Dette oplæg omhandlet om vi som forbrugere kunne sparer kødet væk. 

Dette oplæg omhandlet hvad kødets rolle rent ernæringmæssigt har. Der så vi på dets vitaminer og dets store protein indhold.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar