Arkiv

27. maj 2014

Asparges Test Part 1


I lørdags stod den på smagning af tre typer grønne asparges. Spanske, danske og vilde franske.

De spanske og danske asparges var foræret væk af min ynglings grøntmand Jonas fra min egen Irma. De vilde franske asparges købte jeg i Torvehallerne i en stand kaldet Asparges Knejpen. 

Grønne Spanske asparges

Rå -

Stilk: 
Sødmefuld fra start, saftig, kraftig bitter eftersmag

Hoved: 
Næsten besk (Kraftig bitterhed)

- Egner sig ikke rå

Kogt -
(1.30 - 2 min)

Stilk: 
Meget let i smagen, bitter og syrlig.

Hoved:
Stadig meget let i smagen, lidt for anonym. Dog kraftigere end stilken.

Danske grønne asparges

Rå -

Stilk:
Meget saftig, sødmefuld med en afrunder bitter eftersmag. 

- Smagen synes kraftigere jo længere man spiser sig op mod hovedet 

Hoved: 
Kraftig asparges smag, "ærteagtigt", men stadig virklig afrundedet smags nuancer - sødlig, bitter og en smule syrlighed.

Kogt -
(3 - 3.30 min)

Stilk: 
Alt bitterheden synes forsvundet. Virkelig lækker sødlig afrundet smag.

Hoved: 
Stadig let bitter smag (kraftig smag) men helt klart sødere.

NB! Husk at de danske asparges skal ud af dens emballage og lækkes i en beholder evt. med et vådt viskestykke over.

Franske vilde asparges

Rå -

Stilk:
Lækker sprød, med en meget fin sødlig frisk smag. 

Hoved: 
Sprød med en let bitterhed og en afrundet syrlig smag.

Kogt - 
(1 min)

Stilk: 
Sød og frisk smag.

Hoved:
Sød med en skarp eftersmag. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar