Arkiv

27. apr. 2014

Spise guide på budget # Christianshavn

De fleste vil nok tænke det var pokkers dyrt at spise på Christianshavn, men fortvivl ej har været på en del restauranter på Christianshavn hvor alle kan være med tjek det ud nedenfor.

#Sofie kælderen

Husker dette sted for at være en bæverding, i min barndom kom vi her altid da min kære onkel kom på besøg fra tyskland, han havde altid en æske slik med, jeg fik en cocio og de voksne fik en øl. 

Men nu er der kommet andre ejere til, det er blevet til en restaurant/dansebar. Var her med en veninde en efterårsdag sidste år. 

Vi startede aftenen med en Dry Martini, de havde ikke flere oliven så "mormor" skulle købe nogle på vejen. Vi morede os meget over den usnobbet og lokale stemning der var. Genialt hvis du spørge mig !    


Efter vores Dry Martini var vi allerede godt pløret så havde brug for noget i skrutten. Vi købte et glas husets vin og jeg fik en af deres hovedretter bestående af; Perlehøne, Morkelsauce, Gulerødder, Slikærter og stegte kartofler - 

Stegt krydderfarseret perlehønebryst, morkelsauce, dagens garniture og bagte kartofler  

Kælderen bunede med folk. Store og små selskaber sad ved bordene, der var fuldt booket. I køkkenet arbejdede der kun en kvinde, og der var 2 tjenere. De var virkelige underbemandede der lød høje frustrationer i køkkenet. Men da jeg fik smagt på denne ret blev jeg med det samme blæst omkuld og kunne kun tænke her kommer jeg igen! 

Stemning top! Mad top og pris top!

6 ud af 6 tallerkener  

    


#Long Feng

Er opvokset på Christianshavn og husker en gang min mor og jeg var der tilbage i 90`erne, maden var børnevenlig og jeg beklagede mig ikke.

10 år efter sidder jeg her så igen med en ny ejer for roret, med en veninde på en blæsende og regnfuld vinter dag. Husker det som var det igår, samme udsmykning, sammen tallerken skåner, intet er lavet om, kun ejerskabet.

Vi bliver budt velkommen af en ung dreng. Han var ydmyg og havde en tydelig stolthed overfor sit job.

Jeg bestiller en luxus menu og en kinesisk øl -

En fyldig hønsekød suppe med forårsløg og champignon

Første ret havde en god intens smag af høns, en frisk smag af grøntsager alt i alt en rigtig god suppe. Dog var den jævnet en kende for meget til min smag. 

  Hjemmelavet forårsrulle 

Perfekt til tømremænd. Godt saltet og sprød. Indholdet var dog smurt ind i soya så man ikke kunne se nogle form for farve nuancer.

Lynstegt tigerrejer med forårsløg og and med ananas sauce

Tigerrejerne var perfekt stegt ligeledes anden - ananas saucen forstod jeg mig ikke på. Alt for mild og sød og desværre ret ligegyldig.

Irish coffee

En helt perfekt Irish coffee, intet at pege på.

Alt i alt en fin tur, hyggelig lokal stemning, børne venlig og rigtig god til tømremænd. 

Jeg giver stedet 3 ud af 6 tallerkener

  


#Sankt annæ 8

Et forholdsvis nyt sted der altid virker fuldt booket. 

Bestilte bord til kl. 18.00 til mig og min veninde Nina. 


Vi bestilte 2 glas husets vin, noget vand og fik en velsmagende starter. Sprøde salte brødchips med dild-mayo.


De operere med kun en ret som skifter hver dag. Den dag vi var der stod den på; Bryst af unghane med sprød kål og ristede kartofler. 


Til dessert fik vi rabarber kompot med skyr og hjemmelavet granola og tørrede rabarber. Til desserten en lækker musserende rose. 

Alt i alt virkelig god gedin mad og lækker vin. Næste gang vil jeg prøve deres tapas det så virkelig også godt ud :) 

Eneste minus var at kokkene og tjenerne var en smule anspændte over at de havde et stort selvskab senere på aften. 

4½ tallerkener ud af 6 

    


#Cafe Oven Vande

En cafe jeg både har hørt god og dårligt om, men aldrig selv prøvet.

Så nu skulle det være. Min kokke veninde Mikala var lige kommet hjem fra Egypten så jeg inviterede hende ud og spise sen frokost.  

Vi startede dagen med en flaske husets hvidvin og noget postevand.  



Virkelig god vin, hvis du spørge mig helt perfekt afbalanceret. Frugtig og ikke for sød. En rigtig tørst slukker. Perfekt til en varm sommer dag i solen.
 


Jeg bestilte en sandwich med lufttørret skinke og tomme de savoie som indeholdte blandet salat, grillede artiskokker, rødløg, cherrytomater, oliven, peppadew, ristede pinjekerne og krydderurtemayonaise.




 Efter sandwichen bestilte jeg en gulerodskage.

Jeg må bøje mig i støvet og sige at det var den bedste frokost jeg længe har smagt.

Perfekt afstemt sandwich, lækker vin og svampet kage, kan kun anbefale dette sted til frokost!

5 ud 6 tallerkener




   

- Alle disse middage kostede under 300 kr. hvilke for mig er rimeligt billigt og noget alle har råd til :) 

Håber i vil kunne bruge min guide.

  
    



Ingen kommentarer:

Send en kommentar