Arkiv

16. jan. 2013

Store mandag vs. Lille onsdag

Der er ikke noget bedre end en festlig grå tirsdag med Gin & Tonic, sugerør og paraply pynt. Efterfuld af lækker vinter mad med hvidvin.




Risotto med tørrede morkler, porrer og kylling inderfilet

Ingredienser (4 pers.)
  • 25 g smør
  • 3 porrer
  • 1½ l hønsefond 
  • 350 g risottoris
  • 1 3/4 dl fløde
  • Salt og peber
  • Revet parmesan
Sæt de tørrede morkler i lunken vand i 45 min.
Smelt smørret i en gryde og svits porrerne i 5 min. ved lav varme; rør af og til. Tilsæt 1 dl hvidvin og lad dem simre i 20 min. Tilsæt mere vin, hvis det behøves. Bring samtidig fonden i kog i en anden gryde. Rør risene i porrerne. Tilsæt ca. 1 dl fond og kog under omrøring, til den er opsuget.Fortsæt med at tilsætte fonden ca. 1 dl ad gangen og røre til den er opsuget. Det tager 18-20 min. Rør fløden i, når risene er møre, og smag til med salt og peber. Lige inden serveringen vendes parmesanen i.

Steg inderfiletterne 3 min på hver side - skær morklerne ud og steg dem i kyllingfedtet rør i risottoen - pynt med persille.   

 


Og så til dagen derpå -



Serveret med ovnbagte kartofler med rosmarin - fra weekendens pizza aftner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar