Arkiv

19. feb. 2013

Mad og drikke til denne kolde tid

Hvor føles februar bare lang selvom den på papiret er den korteste måned på året. Det skyldes nok at vi ligger i den grå zone med sjap sne og regnvejrs dage. Der er sygdomme i luften og vi drømmer os væk til foråret og planlægger hvad vi på en varm forårsdag skal lave. Gå en tur ind til byen, have den første grill-aften i haven, gå en tur i parken etc. etc. Jeg er også ved drømme mig langt ind i maj måned. Men indtil drømmende bliver til virkelighed har jeg sørget for lidt lækre opskrifter på mad og drikke i denne kolde tid...

Spicy gulerodssuppe med forårsløg




Til to pers.
  • 7 gulerødder 
  • Timian
  • 2 chili
  • 2 cm revet ingefær
  • Fløde
  • 1 forårsløg til pynt
  • 3-4 stilke koriander
Kog gulerødderne møre med et par stilke timian. Snit i mellemtiden de to chili, riv ingefærret og hak forårsløget. Brug en stavblender til at blende gulerødderne til en purè og tilsæt så chili og ingefærret og blend det da sammen. Brugte til sidst fløden til at gøre den cremet. Varmet den godt op og serverede den med forårsløg og koriander.


Hvid gløgg a la Meyer




Efter en hård weekend med arbejde/sygdom er det rart endelig at kunne få tid til at slappe af og komme sig.

Til 3-4 glas
  • 5 dl æblemost
  • 3 dl vand
  • 2 dl koncentreret hyldeblomstsaft
  • saft af en ½ citron
  • 2 spsk. rørsukker
  • 1 stjerneanis
  • 3 hele sorte peberkorn
  • 1 kardemommekapsel
  • 1 skive ingefær (½ cm)
  • 8 cl calvados
Brandade




Denne aften stod på rustik fransk mad.....mmmmh sommer i Provence....

Til 1 hovedret størrelse (2 forretter)
  • 250 g torsk
  • En håndfuld timian
  • 200 g kartofler
  • 40 g smør
  • 1/4 dl mælk
  • 1 fed hvidløg
  • Salt og peber
  • Skalden af 1/4 citron 
  • 1 æg
  • En smule smør til at smøre den ildfaste cocotte 
  • ½ spsk. rasp
  • 1 spsk parmesan
Skræl kartoflerne og sæt dem over og koge i 25-20 min i usaltet vand. Pocher torsken i vand med timianen i 10 min. Dræn kartoflerne for vand når de er møre. Rør kartoflerne med lidt lunet mælk og smør. Røres groft pas da på med elpisker da det kan få mosen til at føles klistret. Smag mosen til med salt, peber, citronskal og hvidløg, imen torsken bliver rørt i ved svag varme. Bland ægget i mosen. Kom mosen i en ildfast cocotte og slut af med et tyndt lag rasp og parmesan. Kom cocotten i en forvarmet ovn på 225 grader i 15 min. Bon appetit!

Opskriften her har jeg fundet i et Mad&Vennner blad fra sidste måned like dem på facebook som mig HER

Ingen kommentarer:

Send en kommentar