Arkiv

8. feb. 2012

Rosmarin frikadeller med letmælks stuvet spidskål

Jeg kiggede først i mine kogebøger for tips og tricks til frikadeller og gik derfefter igang med at google Frikadeller med rosmarin og fandt en nem og simpel opskrift.

Ovnbagte frikadeller med rosmarin
Ingredienser
600 g. hakket kalve-og svinekød, eller rent svinekød
2 æg
2 revet løg
3 fed hvidløg
2 tsk. tørret rosmarin
3 spsk. havregryn
Ca. 1 dl. mælk
Salt og peber
Tilberedning
Tænd ovnen på 200 grader.
Rør evt. farsen sej med 1 tsk. salt. Tilsæt derefter lidt peber, revet løg, presset hvidløg, rosmarin, æg, og havregryn.
Tilsæt så mælken, lidt efter lidt, indtil farsen har den ønskede konsitens (jo mere der røres og jo mere mælk farsen kan tag - des saftigere bliver frikadellerne).
Brug en spsk. til at forme frikadellerne og læg dem på en bradepande beklædt med bagepapir.
Bag frikadellerne midt i ovnen, ved 200 grader i 20 minutter.
NB! Jeg lavede nogle små ændringer hen af vejen - Bl.a. stegte jeg løgene bløde i smør før jeg kom dem i farsen og stegte til sidst frikadellerne i stedet for at bage dem.
Letmælksstuvet spidskål
Ingredienser
Spidskål
Letmælk
Salt
Peber
Muskat nød
Fremgangsmåde
Steg spidskålen bløde i smør
Hæld letmælk over og smag til med salt, peber og muskat nød
Lad det reducere - altså kog det helt op
Bon Appetit ;)
Skeen er et arvesykke fra min Oldefar - Tænk sig hvor mange frikadeller der er lavet med den i årenes løb 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar